برنامه نویسیPrograming

برنامه نویسی pascal,C++,C

برنامه نویسیPrograming

برنامه نویسی pascal,C++,C

آشنایی بیشتر با بایاس


آشنایی بیشتر با بایاس


 
گاهی اوقات،مخصوصا وقتی که قصد دارید کامپیوتر شخصیتان را ارتقاء دهید ،امکان دارد  به ارتقاء BIOS جهت ارتقاء سیستم تان برای سازگاری با یک قطعه سخت افزاری جدید یارفع یک مشکل نیاز داشته باشید.
برای بعضی ها این فرایند کاملا مبهم است.در این مطلب آموزشی از مقالات آموزش سخت افزار قصد داریم اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.





بایاس چیست؟
بایاس یک برنامه ذخیره شده در حافظه رام مادربرد شماست.
در حافظه رام سه برنامه ذخیره شده است که عبارتند از(BIOS,  setup, POST).
این سه برنامه بطور فیزیکی در همان تراشه ذخیره شده اند اکثر کابران  setup, POST را همان بایوس می نامند درحالیکه این اشتباه است چون آنها سه برنامه مجزا هستند.
بایاس یا سیستم پایه ورودی خروجی نحوه سرو کار داشتن سیستم پردازشگر را با قسمت های اصلی مثل چگونگی دستیابی به هارد دیسک یا نحوه نوشتن متن برروی صفحه نمایش را  تعیین می کند.
 زمانیکه کامپیوترتان را روشن می کنید post اجرا می شود و کامپیوتر شما را تست می کند. درواقع وقتی که کامپیوتر شما روشن است و حافظه درگیر محاسبات رویدادهی در حال رخ دادن است POST وظیفه شارژ و پشتیبانی حافظه را بر عهده دارد.
و setup همان برنامه ایست که شما با فشار دکمه delete در طول POST (گاه در طول شمارش مقدار حافظه رم) مشاهده می کنید که وظیفه ایجاد پیکربندی مادربردتان را عهده دار می باشد.
 بنا براین ارتقاء BIOS در واقع به معنی ارتقاء برنامه های ذخیره شده در حافظه ROM مادربرد می باشد .
اگر چه این فرایند ارتقاء بایوس نامیده می شود ، شما در واقع هر سه برنامه((BIOS, setup, POSTرا ارتقاء می دهید.
راه ارتقاء رام مادربرد به نوع تراشه حافظه مورد استفاده در کامپیوتر شما بستگی دارد. دو نوع تراشه رام وجود دارد که درکامپیوتر های شخصی استفاده می شود MASK-ROM (که فقط در مادر بردهای خیلی قدیمی وجود دارد وقابلیت بروز شدن بوسیله نرم افزار را ندارد) و FLASH-ROM (تقریباً مورد استفاده درهمه مادربردها که قابلیت بروزشدن بوسیله نرم افزار را نیز دارا می باشند.
در این آموزش FLASH-ROM مد نظر ما می باشد.
اگر شما یک مادربرد خیلی قدیمی دارید (ساخت بیش از ده سال پیش)تراشه MASK-ROM در آن بکار رفته که تنها راه ارتقاء BIOS آن تعویض تراشه مادربرد با یک تراشه جدید حاوی آخرین نگارش BIOS می باشد.
شما می توانید این تراشه را از طریق وب سایت تولیدکنندگان مادربرد ویا سایت unicore خریداری کنید.
 


تصویر 1




تصویر 2

در تصاویر 1و 2 حالت فیزیکی حافظه رام یعنی جائیکه BIOS ذخیره شده است  را می بینید.
 

چیپ مورد استفاده درتصویر 1 DIP)ِ Dual In-line Package)  نامیده می شود و در مادر بردهای قدیمی تر مورد استفاده است، در حالیکه چیپ مورد استفاده درتصویر 2PLCC (Plastic Leaded Chip Carrier)    نامیده می شود و در مادربردهای رایج بکار رفته است.




ترجمه: حسن صالح نیا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد